Cestovní kancelář Fischer, nesoucí své jméno dle jejího zakladatele a majitele pana Václava Fischer, je na českém trhu již od roku 1990. Cestovní kancelář (dále jen CK) se těšila velkému úspěchu a zájmu, a to nejen díky destinacím a službám, které nabízela, ale také proto, že přepravu svých klientů realizovala na základě smluv s různými leteckými společnostmi. Spanair, Air Europa a další.
Já jsem se společností Spanair letěl v útlém dětství. Z vyprávění si pamatuji, že jsem celý let mačkal tlačítko na přivolání posádky.
No asi mě měli plné zuby 😅
Tak tomu bylo až do té doby, kdy v roce 1996 pan Fischer založil také vlastní leteckou společnost, jejíž služby byly nabízeny výhradně klientům CK Fischer.
Původně byly zakoupeny dva nové letouny Boeing 737-300, každý mohl přepravit 148 cestujících.
První letoun OK-FAN přistál v Praze 10.dubna 1997 kolem deváté ranní hodiny, křest se konal 15.4, 1997. Druhý letoun OK-FUN dorazil o osmnáct dní později, 28.dubna.
Křest letounu OK-FAN 15.4.1997, autorské foto Teodor Pasternák
30.dubna poté proběhl první obchodní let, který směřoval na baleárský ostrov Mallorka. Handlingovou společností pro Fischer air byla v té době společnost Czech Ogden Airhandling (dnešní handlingová společnost Menzies Aviation Czech).
FISCHER air REPORT vydání 1997 (1)
Dne 10.května1997 byl letoun OK-FUN součástí leteckého veletrhu IDET97 v Brně.
Letecká společnost v té době začala operovat z Prahy, Ostravy a Brna do téměř 50 destinací Evropy a také Afriky. Nejdelším letem společnosti byl v té době let na kanárský ostrov Tenerife, trvající cca 5 hodin. Nejkratším letem byl naopak let do Puly trvající hodinu a čtvrt.
Během hlavní turistické sezóny uskutečnila pak letecká společnost kolem 55 letů týdně, ale i během zimy si našla svou klientelu, převážně na Kanárské ostrovy. Úspěch byl veliký, a tak za rok 1998 Fischer přepravil na dovolenou 328 000 cestujících.
Dne 15.3.1999 převzal Fischer svůj třetí a bohužel také poslední letoun Boeing 737-36N OK-FIT. Ten na pražském letišti přistál 29.3.1999 a svou první linku absolvoval již 2.4., a to na římské Ciampino.
V tomto roce také vznikly známé fotografie autora Adolfa Ziky, jednalo se o fotolet a díky nim se Zika stal hlavním fotografem společnosti až do jejího zániku.
Pohlednice FISCHER air. Se začaly na palubě objevovat krátce po startu společnosti. Fotografie Adolf Zika.
Od letní sezóny roku 2000 handligové služby pro Fischer air začaly zajišťovat České aerolinie. Stejný rok se bohužel pro leteckou společnost ukázal ztrátový, neboť vykazovala ztrátu přes 85 milionu korun. 
Na oko úspěšnějším byl rok 2001, kdy Fischer air přepravil 436 000 cestujících a vykázal zisk 59,4 milionů Kč. V té době bylo u společnosti zaměstnáno přibližně 100 stevardů, 40 pilotů, 12 mechaniků a 12 dispečerů. V roce 2003 mělo dojít k pronajmutí čtvrtého letadla, avšak opět to byly dluhy, které vedly k tomu, že tak nemohlo být uskutečněno. V témže roce odešel pan Václav Fischer z vedení společnosti a jeho nástupcem se stal pan Karel Komárek. V červnu 2004 byl letoun OK-FUN pronajat italské letecké společnosti Air One, v červenci toho roku létal také OK-FAN pro Air Polonia.
OK-FUN pronajatý pro italskou společnost Air One.
OK-FAN u Air Polonia
Ve stejném roce letouny létaly také pro nízkonákladové společnosti – italskou Volareweb.com a slovenskou SkyEurope. V roce 2005 byla společnost ve velké krizi, jeden z letounů – OK-FIT začal létat v Polsku jako SP-FVO pro nově vzniklo společnost Fischer Air Polska.
Společnost Fischer air musel přejít pod Charter Air a koncem roku 2005 definitivně zanikla. Poslední let tohoto modrého letounu se uskutečnil 1.11.2005 na trase Praha – Skiathos.
Zbylé dva letouny byly následně zbaveny motorů a odstavena na letišti Ruzyně, zde stála až do roku 2010.

Časová osa vedoucích k zániku Fischer air

26.července 1996
Václav Fischer zakládá leteckou společnost Fischer air, společnost je zapsána do obchodního rejstříku. Jako hlavní předmět podnikání společnosti je uvedeno provozování obchodní a letecké dopravy, koupě zboží s účelem dalšího prodeje, prodej a činnost reklamní agenty.
10.duben 1997
10.dubna 1997 předán první ze dvou letounů boeing 737-300 v ceně 35 milionů USD (tehdy 1 miliarda Kč). Pan Fischer prohlásil, že hodlá flotilu rozšířit až na 6 letounů. 28.4 1997 přistál druhý letoun.
Srpen 1997
Předpokládaný roční zisk 80-100 milionů, o dva roky později však vychází najevo, že šlo o ztrátu 97 milionů dolarů. Tento neúspěch byl připisován kurzovým výkyvům a také budování sítě poboček Fischer.
Červenec 1998
Nákup dalšího třetího letounu boeing 737-300 za 34,5 milionů USD.
Duben 1999 
Do letadlové flotily byl zařazen třetí boeing 737-300.
Srpen 1999
Václav Fischer jednoznačně zvítězil v doplňovacích volbách do Senátu. Do kampaně investoval 3 miliony dolarů. Dle průzkumů byl v té době považován za nejoblíbenějšího českého politika, a to i přesto, že jakožto senátor se nijak výrazně nezapojoval.
Rok 2000
CK Fischer je nejúspěšnější cestovní kanceláří na českém trhu. Pan Fischer zvažuje nákup dalších dvou letadel.
Únor 2001
Letecká společnost Fischer air se umisťuje v hodnocení společnosti AISA nazvaném „Spontánně nejlepší hodnocení značky“ na 2. místě. Ačkoli Fischer air i CK Fischer úspěšně hospodaří, společnost Fischer, s.r.o. jako taková má stamilionové ztráty.
Červenec 2001
Dochází k technickým problémům dvou letounů společnosti a vzniká několikahodinové zpoždění. To je u Fischer air nezvyklé.
Září 2001
Následkem teroristických útoků v New Yorku klesá poptávka po letecké dopravě, Václav Fischer upouští od plánu rozšíření své flotily.
Listopad 2001
Pan Fischer potvrzuje veřejné úvahy o tom, že zvažuje prodej části podniku. CK Fischer zaznamenává půlmiliardový propad v hospodaření.
Únor 2002
Zjištěno, že CK Fischer prodává zájezdy, ačkoli není pojištěna proti krachu, což je povinné.
Komerční banka zakročuje na zajištění poskytnutých úvěrů ve výši téměř 400 milionů korun.
Duben 2003
Jeden z letounů Fischer je odstaven celní správou, protože společnost dlužila celní správě na DPH 160 milionů korun.
Srpen 2003
Soud pro Prahu 1 vydává na společnost příkaz k exekuci ve výši 300 milionů korun. V důsledku toho Komerční banka, Česká správa letišť a ČSA podávají návrh na konkurz.
Pojišťovna Allianz vypovídá pojištění, bez kterého nemůže letecké společnost Fischer air létat, pokud si do 30 dnů nenajde nového pojistitele.
Václav Fischer se domlouvá na finanční pomoci a zaplacení pohledávek se společností Atlantik FT, respektive s jejím majitelem Karlem Komárkem.
Na základě této finanční pomoci společnost Allianz opět pojistila letadla společnosti.
Říjen 2003 
Společnost Fischer air je zbavena všech exekucí.
Listopad 2003
Z finanční pomoci se stává vlastnictví a 75 % vlastníkem všech firem Václava Fischera se stává společnost K&K Capital v čele s Karlem Komárkem. Zbylých 25 % nadále náleží panu Fischerovi. Obě strany se tímto krokem dohodly na ozdravení skupiny firem Václava Fischera. Karel Komárek měl v plánu kapitalizovat pohledávky dohromady za 200 milionů korun a Václav Fischer měl uhradit ztráty minulých let ve výši 380 milionů Kč. Dle tiskového prohlášení se Fischer měl starat o oblast marketingu a propagace. Karel Komárek se oproti tomu měl starat o účetnictví, finance a ekonomiku.
Březen 2004
Společnosti K&K Capital Group se podařilo navýšit jmění firmy na 11 milionů korun, prostřednictví svých firem kontrolu přes 97 % akcií CK Fischer.
Fischerovi zbývá z původního čtvrtinového podílu jen 2,3 %.
Červen 2004
S novým vedením začíná letecká společnost Fischer air pronajímat kapacitu svých letadel také dalším leteckým společnostem a začíná s tzv. ACMI pronájmem. Jedním z prvních je pronájem jednoho letounu charterové letecké společnosti Air Polonia.
Leden 2005
Finanční skupina K&K Capital Group zakládá v Polsku vlastní leteckou společnost – Fischer air Polska. Ta získává smlouvu na 25 % charterových letů na polském území.

12.května 2005
Zahájen provoz letecké společnosti Fischer air Polska. Prvním komerčním letem je let z Varšavy do Hurgády.
22.červen 2005
Dochází k přejmenování společnosti Fischer air na Charter Air. Plnohodnotným vlastníkem je společnost K&K Capital Group podnikatele Karla Komárka. Letouny i nadále létaly pod označením Fischer air.
25.srpen 2005
České aerolinie se dohodly na tříleté strategické spolupráci s CK Fischer, stávají se tak přepravcem CK.
27.říjen 2005
Tiskový mluvčí společnosti Fischer, pan Daniel Plovajko, na přímý dotaz skrze server Airways.cz, zda společnost plánuje v brzké době ukončení Charter Air, neodpověděl. Dle jeho vyjádření měl Charter Air nadále operovat z ruzyňského letiště s jedním letounem.
1.listopad 2005
Byl uskutečněn poslední let letecké společnosti Charter Air, a to do italské Neapole. Jednalo se o let objednaný italskou cestovní agenturou.
2.listopad 2005
Valnou hromadou bylo rozhodnuto o zahájení likvidace letecké společnosti Charter Air.
20. prosinec 2005
Většina zaměstnanců společnosti obdržela výpovědi až k 31.3.2006.

Takto úžasně zpracovala historii společnosti moje sestra Monika Hoštičková. A to ve své diplomové práci zaměřené, na leteckou společnost FISCHER air. Já už jsem jen upravil detaily😊. Pro úřady zde máme i citaci.

Monika Hoštičková. Atributy úspěšné letecké společnosti
v současnosti a perspektivy vývoje v budoucnuAttributes of a successful airline
at present and prospects for future development
[Diplomová práce]. Vysoká škola obchodní v Praze, 24.4.2022 [ 16.1.2023], 85.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »